Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC6395182   Ús de la tecnologia digital a l'aula
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   1/7/2024 - 22/7/2024 (30 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   Associació Somdocents
  
  
  
Tipus activitat   38SD Ús de la tecnologia digital a l'aula
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/07/2024
  
Cost matrícula (Euros)   55
  
Descripció i   Metodologia:   La tecnologia digital forma part del nostre dia a dia. Veiem al nostre alumnat fer-ne ús a diari, han nascut i crescut amb ella, però vol dir això que siguin competents digitals? Què podem fer nosaltres com a docents per ajudar-los a fer un bon ús d’aquesta tecnologia? I com podem fer-la servir en benefici dels processos d’ensenyament i aprenentatge?

Davant la realitat tecnològica que vivim a la nostra societat actual, és necessari com a docents disposar d’eines i recursos que permetin, ja no decidir si fem o no ús de la tecnologia digital a l’aula, sinó de com podem fer-la servir perquè sigui efectiva i eficaç per aconseguir els propòsits que volem assolir amb el nostre alumnat.

Per aquest motiu, aquesta formació pretén, mitjançant els tres blocs del curs, donar unes bases per poder fer un ús competent de la tecnologia digital educativa a partir dels objectius pedagògics que perseguim a l’aula, fent-la servir de la manera més adient i sabent triar l’eina digital que millor s’adapti a les nostres necessitats educatives.

Es tracta d'una activitat en format virtual que no requereix d'una sincronia en un horari determinat. Es treballarà en un entorn Moodle amb recursos textuals, virtuals i eines d'interacció amb els formadors de l'activitat formativa.
La difusió de l'activitat es realitza pel portal XTEC i la web de l'entitat formadora.
  
Objectius   • Incrementar l’ús didàctic i competent de les tecnologies a l'aula i utilitzar les eines TAC com a mitjà facilitador de l’ensenyament.
• Facilitar els processos d’ensenyament i aprenentatge entre docents i alumnat.
• Permetre al personal docent reflexionar sobre quin ús fem a l’aula de les eines digitals.
• Fomentar l’ús responsable de la tecnologia digital a l’aula.
• Ajudar el personal docent a triar l’eina i/o recurs digital més adient per a la consecució de cada objectiu pedagògic que es plantegi assolir.
• Contribuir al desenvolupament de la competència digital docent, incentivant la col·laboració entre totes les parts que formen la comunitat educativa (docents, alumnat i famílies).
• Donar a conèixer diferents possibilitats educatives que se'ns ofereixen amb l’ús d'eines digitals a l’aula.
• Desenvolupar la creació de canals de comunicació i de col·laboració entre les diferents parts que formen la comunitat educativa.
• Donar a conèixer les diferents llicències d’ús i els drets d’autoria existents per fer un ús responsable del contingut que podem trobar a la xarxa.
• Fer conscients al nostre alumnat de la importància de preparar-se per ser ciutadans i ciutadanes digitals en un món cada cop més connectat globalment.
  
Continguts   Mòdul 1. Més enllà del PowerPoint (però molt més enllà)
Un dels avantatges principals que ens ofereixen les eines digitals és la creació de contingut digital. Aquesta possibilitat ens habilita per crear contingut ad hoc a la realitat de la nostra aula, personalitzant itineraris d’aprenentatge en funció de les necessitats reals del nostre alumnat. No obstant això, si és cert que tenim aquesta possibilitat, com podem fer per saber triar l’eina i el recurs digital que millor ens permeti complir amb els objectius pedagògics marcats?
En aquest mòdul treballarem les principals possibilitats que tenim a l’hora de crear contingut digital (més enllà del PowerPoint) i a integrar i reelaborar continguts creats per altres docents.
A més, treballarem com el llenguatge de programació pot ajudar a crear escenaris educatius que permetin la consecució d’objectius pedagògics d’una manera més motivadora per a l’alumnat, a més d’oferir-los la possibilitat d’aprendre aquest llenguatge.
Per últim, tractarem la importància de conèixer els drets d’autoria i llicències d’ús més comuns que podem trobar-nos a Internet per conscienciar al nostre alumnat en el respecte a l’hora de fer servir contingut creat per altres persones i també a com protegir els seus continguts perquè altres persones els respectin.
1. Introducció a la creació i edició de contingut digital
2. Desenvolupament de contingut audiovisual i multimèdia
3. Programació informàtica per a la creació de continguts
4. Propietat intel·lectual i drets d’autoria

Mòdul 2. La informació és poder
Des l’arribada d’Internet, l'accés a la informació no depèn dels horaris de les biblioteques o de l'enciclopèdia que puguis tenir a casa. Basta tenir un dispositiu electrònic amb connectivitat per accedir a ella, però sempre trobem la informació que realment cerquem? I quan la trobem, podem garantir que sigui fiable? I si és fiable, on podem guardar-la perquè quan tornem a necessitar-la estigui disponible?
En aquest mòdul donarem recursos i estratègies per ser eficients a l’hora de cercar informació i avaluar-la amb l’objectiu de garantir que aquesta informació sigui fiable. A més, donarem també estratègies per poder desar-la i organitzar-la amb la finalitat de tenir-la sempre disponible.
1. La cerca d’informació a la xarxa: identificació, localització i obtenció d’informació
2. És fiable tota la informació que trobem a la xarxa?
3. Informació sempre disponible: organització, classificació i recuperació

Mòdul 3. La comunicació mitjançant els entorns digitals
L’arribada de la web 2.0 va permetre que persones de diferents punts geogràfics del món poguessin estar connectades per intercanviar informació de manera síncrona i/o asíncrona. L’aparició de les xarxes socials, blogs i xats van contribuir a aquest fet.
En aquest mòdul, aprendrem a aprofitar les oportunitats que ens ofereixen les eines digitals per facilitar la comunicació dins l’àmbit educatiu, ja sigui per comunicar-nos amb el nostre alumnat mitjançant els entorns digitals, aprendre d’experiències educatives portades a terme per altres docents o crear canals de comunicació entre el professorat del centre entre d’altres.
A més, treballarem la importància que té disposar d’una identitat digital positiva per al nostre alumnat, a ser respectuós a l’hora de comunicar-nos mitjançant els entorns digitals per ser uns bons ciutadans i ciutadanes digitals en aquest segle XXI.
1. Connectar i interactuar amb els altres mitjançant els entorns digitals
2. Possibilitats d’ús de les xarxes socials en educació
3. Identitat digital i consciència global a la xarxa (riscs en l’ús d’Internet)
4. Participació en comunitats i xarxes digitals
  
Formador/a   Rubén Casado Valle / Marc Simón Rubio
  
Avaluació   Es realitza una avaluació continuada mitjançant les diverses activitats que el o la participant del curs farà a cada mòdul i per superar el curs serà necessari la valoració positiva de totes les tasques planificades en relació amb l'aprofitament de l'activitat formativa.
En finalitzar el curs, el o la participant del curs realitzarà un qüestionari de satisfacció per valorar l'activitat formativa. Amb aquests qüestionaris es revisarà i modificarà, en cas necessari, el contingut i desenvolupament de futures activitats.

MÒDUL 1
Activitat 1. Videotutorials al poder (fòrum)
ACTIVITAT APLICAR CONEIXEMENTS. Amb aquesta primera activitat es vol desenvolupar l'habilitat del docent de crear contingut en format multimèdia i cercar informació sobre el maneig d’eines digitals per poder treballar amb ella fent ús de totes les funcionalitats que disposi aquesta.
Activitat 2. Escriure amb un altre llenguatge (fòrum)
ACTIVITAT DE REFLEXIÓ. L’activitat vol fer reflexionar al docent sobre les oportunitats pedagògiques que ens ofereix la programació a l’aula, tant pel docent, que pot crear contingut per al seu alumnat, com pel propi alumnat, que pot treballar habilitats relacionades amb el pensament computacional.
Activitat 3. Videoquiz: respectem i fem respectar els drets d’autoria i les llicències d’ús (tasca)
ACTIVITAT D’APLICACIÓ DIRECTA A L’AULA. Amb aquesta activitat es vol treballar les possibilitats que ens ofereixen el videoquiz per treballar la metodologia de la classe invertida (Flipped Learning), on l’alumne treballa els continguts a casa al seu ritme i s’aprofita el temps de l’aula per resoldre dubtes que puguin sorgir durant el desenvolupament dels continguts.

MÒDUL 2
Activitat 1. Trucs per a una cerca més eficient (tasca)
ACTIVITAT PER CONSOLIDAR CONEIXEMENTS. Amb aquesta activitat es vol dotar al docent de recursos per a la realització de cerques eficients a la xarxa i reflexionar sobre la importància de fer ús d’aquests recursos per trobar informació fiable.
Activitat 2. Combatem les notícies falses (fòrum)
ACTIVITAT DE REFLEXIÓ. Amb aquesta activitat es vol fer reflexionar sobre la validesa de la informació que trobem a la xarxa i com poder establir una sèrie de criteris que ens permetin avaluar la informació abans de donar-la com a vàlida.
Activitat 3. Posem ordre al nostre PLE (tasca)
ACTIVITAT PRÀCTICA PER CONSOLIDAR CONEIXEMENTS. Amb aquesta activitat es pretén que el docent disposi d’una eina per organitzar el seu PLE (Personal Learning Environment), per classificar i organitzar cadascuna de les parts que el componen per tenir sempre disponibles i accessibles cadascun dels recursos que el formen. A més, es pretén posar en relleu les possibilitats que ens ofereixen els marcadors socials per organitzar tota mena d’informació digital.

MÒDUL 3
Activitat 1. La importància de tenir una identitat digital positiva (tasca)
ACTIVITAT DE REFLEXIÓ. Amb aquesta activitat es pretén reflexionar sobre quines actituds hem de tenir a la xarxa i quines hem d’evitar per fer conscient al nostre alumnat de la importància de tenir cura de la seva identitat digital.
Activitat 2. Obrim una finestra al món (fòrum)
ACTIVITAT PER CONSOLIDAR CONEIXEMENTS. Amb aquesta activitat es vol desenvolupar les habilitats comunicatives del docent mitjançant la creació d’un blog, donant-li l’oportunitat a la reflexió sobre els usos educatius que es poden fer amb aquests.
Activitat 3. El valor de la veu (tasca)
ACTIVITAT DE REFLEXIÓ. Aquesta activitat vol fer reflexionar al docent sobre les possibilitats educatives que ens ofereixen els podcasts i permetre-li a aquest desenvolupar les habilitats necessàries per crear-ne un.
  
Requisits de  certificació   Per rebre el certificat amb la qualificació Apte és necessari realitzar totes les tasques del curs satisfactòriament i la realització del qüestionari de satisfacció.
  
E-mail   somdocents@somdocents.com
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 24/01/2024 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).